Tumpik
rubiatuladdawiyah · a year ago
Photo
Tumblr media
Murahnya air mataku saat dapat mengunyah buah ini.
.
Ada teman-teman dan ahli keluargaku yang sudah hilang deria bau dan rasanya. Nak makan pun tak lalu! Sebak mengenangkan kepayahan mereka yang sekasut denganku.
.
Pada setiap gigitan buah mangga ini, ada rasa tawar, manis dan kelat dalam satu masa. Nikmatnya!
.
Rasanya sama seperti kisah suami-isteri.
.
Ada tawar-kelat-manis, bercampur baur sepanjang perhubungan.
.
Bila seorang cedera, seorang lagi tolong balut lukanya, jagakan dia sampai sembuh. Bila seorang jatuh, yang seorang lagi bantu hulurkan tangan supaya dapat dipimpin semula.
.
Bila seorang bersedih, seorang lagi jalankan tugasnya menggembirakan pasangannya. Bila seorang mula lewa, seorang lagi mula sedarkannya. Bila bergembira, sama-sama turut berbahagia.
.
Tambah manis hubungan bila sama-sama berebut kejar pahala menggembirakan pasangan.
.
Lumrahlah jika ada pelbagai rasa dalam sesebuah tempoh perhubungan. Itulah caranya nak memahami personaliti pasangan.
.
Kalau tak gaduh-mesra-manja macam mana nak tahu tahap sabar dan melatah pasangan? Masa ni la nak tengok bagaimana ‘hijaunya’ pasangan. Eh!
.
Bila tak berborak dan berbincang, mana nak tahu hati dan fikiran pasangan. Komunikasi dua hala tu sangat penting. Pasangan yang halal inilah yang sepatutnya tak ada jarak komunikasi. Jadi tempat tumpuan dan tempat meleraikan kekusutan.
.
Kadang-kadang, kulitnya nampak buruk di luar, tetapi sebenarnya, bila dikupas, molek saja buah di dalam.
.
Kalau kita tak kupas, tak belek betul-betul, boleh jadi terbuang macam tu saja dek kerana rupa luarannya.
.
Macam tu juga nak kenali hati dan budi pasangan. Kena hati-hati nak menjaganya. Dibaja, disiram, dibalut. Nanti InsyaAllah moleklah isi di dalamnya.
.
Kerana mangga masak ranum ini, aku tahu Allah sedang mendidik hati seorang isteri.
.
Di sebalik setiap potongan buah mangga ini, ada pahala mengalir deras buatnya kerana berusaha menjaga kebajikanku ketika ini.
.
#UmmiMHD, Menadah hikmah demi hikmah ❤️
0 notes
rubiatuladdawiyah · 2 years ago
Text
Planner Sisfel untuk dimiliki
http://SuriSisfel.wasap.my
0 notes
rubiatuladdawiyah · 7 years ago
Link
Hari esok menanti. Senyumlah.
kehadapan awak.
alhamdulillah dalam dunia yang semakin tak keruan ini, kita masih dapat bertukar salam & mendoakan kebaikan satu sama lain. ada banyak perkara yang ingin saya perkatakan tentang kesedihan. terutamanya yang mendasari bicara-bicara yang awak sering paparkan....
99 notes · View notes
rubiatuladdawiyah · 7 years ago
Text
Jujur aku rindu
0 notes
rubiatuladdawiyah · 7 years ago
Photo
Tumblr media
#restu suami itu utama #
0 notes
rubiatuladdawiyah · 7 years ago
Photo
Five simple rules
Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media
26K notes · View notes
rubiatuladdawiyah · 8 years ago
Text
kenangan
rindunya pada sebuah kenangan
yang melatari kehidupan ku satu masa dulu
bersama-sama menelusuri perjuangan mencari ilmu
hidup bersama mereka rasa indah sekali
jujur, ikhlas, saling sokong menyokong..
merekalah sahabat terbaik yang pernah aku ada satu masa dulu
biarlah kenangan itu bertamu di sini
ingin aku pasakkan nama mereka di sini
agar kelak,
jika aku sudah tiada
mereka sentiasa hidup dalam kenanganku
biarpun berkubur tempat belajar kami dimamah api
mereka masih ada
dengan semangat-semangat yang takkan pernah padam
aku sayang kalian
dedicated to my master's friends:
Kak Lin, Asilah, Ain Roslan, Nadiah, Zati, Che Nuru, Mizah, Zaini, Kak Akmal...
song from: http://mutiarabernilai2.blogspot.com/#axzz3AM0avT6H
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Text
..love hurt..
I'm so sorry
because falling in love with u..
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Quote
Sweet words are not always true. True words are not always sweet. But no matter what words can say, Actions will always tell the truth.
https://www.facebook.com/EverybodyPhoto
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Audio
Do you know that you are hurting me, dear?
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Text
Mood: PJJ Kembali
saling lengkap-melengkapi..
antara fitrah dan hakikat pernikahan...
sunyi, rindu, semua bersarang dalam diri bila berjauhan..
'Tuhan, jagakan dia..dia suamiku..'
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Text
motivation is going down...
and down.....
~sigh~
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Quote
“Son of Adam! You are nothing but a number of days. With each passing day a part of you has also gone.”
Hassan al-Basri (رحمه الله)
1K notes · View notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Photo
Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media Tumblr media
It’s Sunnah
Islamic teaching we don’t think much about daily but should! Please share the latest from the Design Molvi series of advices inshAllah
25K notes · View notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Audio
..REDHA menjadi PENAWAR mengenal erti SABAR..
~inspiring~
.:::sedang belajar redha...insyaAllah:::.
0 notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Quote
Awak. Ya. Awak yang tengah baca ni. Saya tahu,jauh di sudut hati awak, Ada rahsia yang tersimpan. Ada tangisan yang tersembunyi. Ada harapan yang terlukis terang. Namun di situ, awak memilih untuk senyum. awak bertahan dalam diam. awak yakin dengan doa. Tapi saya percaya di sebaliknya, Awak kongsikan segalanya pada DIA yang lebih mengerti. Awak menangis dihadapanNya yang jauh lebih memahami, Awak serahkan hati awak sepenuhnya.Hanya untuk DIA. sebab itu awak nampak tabah dan tenang menghadapi semuanya. kerana hatimu teguh bersama Pencipta. =)
(via penulisbuta)
941 notes · View notes
rubiatuladdawiyah · 9 years ago
Text
RENCANA TUHAN
Bukankah ini suatu dugaan Dari Tuhan yang Pengasih Penyayang Kita sekadar dapat merencana Hanyalah Dia yang menentukannya
Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira". [QS 39:10]
Titis air mata jangan dipersia Curahkan hanya kepada Yang Esa Semoga hidup kan lebih sempurna Sinar bahagia pasti menjelma
Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. [QS 39:23]
Suburkanlah iman di hati Selalu menginsafi diri sendiri
Tiap ujian pembuka jalan Untuk kembali kepada Tuhan
  rujukan: Surah az-Zumar
edited lyric: Dugaan Kasih
0 notes